RPG'owa Karczma
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

Bogowie i religie

2 posters

Go down

Bogowie i religie Empty Bogowie i religie

Pisanie by Archangel_Marco Pon Mar 18, 2013 11:04 pm

Rayfaen jest światem fantasy, logicznym jest więc, że mamy weń do czynienia z różnorakimi religiami i bóstwami, jednymi oficjalnie tolerowanymi, innymi nie, a jeszcze wieloma po prostu sobie istniejącymi, bez znaczenia politycznego.
Religia w krainach Rayfaen odgrywa głównie moralizatorską i pomocniczą rolę, nieco mniejszą niż np. w świecie Forgotten Realms, w którym kapłani, będący pośrednikami boskiej mocy, mogą za pomocą modlitw przywoływać rozbłyski światła, słupy płomieni czy leczyć nawet najcięższe rany, a ich specjalne zdolności pozwalają im niszczyć/kontrolować nieumarłych. Kapłani w całym Rayfaen nie mają aż tak potężnych mocy, są w większym stopniu kaznodziejami i uczonymi, chociaż Arcykapłani różnych zakonów za pomocą modlitw i podczas długich rytuałów, przy pomocy swoich uczniów i współbraci, są w stanie prosić swego boga u użyczenie im mocy, na przykład by zesłać ulewę, suszę, czy nadać wojskom możliwość niezmordowanego marszu. Nie są to jednak pospolite zdarzenia, bo bóstwo może po prostu nie wysłuchać modlitw.
Za to klerycy i kapłani wyższego stopnia z reguły znają różnorakie inkantacje i rytuały, które mają pomóc im w odpędzaniu bądź powstrzymywaniu nieumarłych(oraz podobnych im istot), ale działa to bardziej, jak znane nam egzorcyzmy, niż potężne siły wykorzystywane przez kapłanów w Forgotten Realms.

Religie dzielimy na podstawowe kategorie:

-Oficjalne i państwowe, czyli posiadające własny, istniejący za poparciem danego państwa kościół, często z danym państwem czy narodem związany. Co nie zmienia faktu, że do kościoła Rathianny i Aurelona może należeć ktoś spoza Paravonn, jeśli tylko dana wiara do niego przemawia. Tego typu religie z reguły mają pewien wpływ na politykę albo same są podległe władzy(jak jest właśnie w przypadku Paravonn, gdzie władze kościoła Różanej Pary(Rathianna i Aurelon), podtrzymują jej autorytet.
-Naturalne, które istnieją niezależnie od państw i narodów, wyznawać je może każdy, komu odpowiadają dogmaty. Są to z reguły biedniejsze organizacje, w niektórych wypadkach w całym Rayfaen obywające się bez większych świątyń i zadowalające się kapliczkami czy świętymi miejscami.
-Zakazane, które są jednoznacznie uważane za złe, a ich wyznawanie uznawane jest za przestępstwo(wtedy z reguły jest karane, a osoby praktykujące daną religię z reguły się wyłapuje). Religie zakazane w swym kształcie bardzo przypominają znane nam sekty, choć wśród nich mogą zdarzyć się kulty starych bóstw o szlachetnym patronacie, które na nieszczęście nie znalazły sobie poparcia u władz świeckich. Przykładem religii zakazanej jest kult Verrmaroona, Tancerza Kości, który patronuje nekromancji i krwawym ofiarom z ludzi, a także Ushessy, Tej, która nosi Maskę. Ushessa jest patronką kazirodztwa, krwawych ofiar z ludzi i niewolnictwa, ciągnie swych wyznawców w degenerację moralną.

Bogowie świata Rayfaen:
-Saledveroth, potężny i wszędzie poważany bóg, który patronuje wojnie, monarchii i sile mięśni, a przy tym uczciwości i prawdomówności. Jego atrybutem jest srebro-czarny młot, a najwięcej wyznawców znalazł sobie wśród różnorakiego rycerstwa i wojowników, także na wschodzie od Karavesii(np. w Hangarath, gdzie wedle legendy to on wyszkolił pierwszych konnych łuczników z tamtych ziem. Owi wybitni żołnierze swą się Mahyarami, i słyną z niezawodności, wspaniałych umiejętności i dumy). Właśnie w Hangarath kult Saledverotha jest związany z państwem. Przydomki: "Sprawiedliwa Pięść", "Młot na wroga", "Przewodnik Rycerzy".
-Tairidan, patronujący poszukiwaniu wiedzy dotyczącej magii i historii, a przy tym propagator postępu i współpracy między rasami i narodami. Jego ideą jest korzystanie z magii do poprawienia warunków bytu na świecie. Oprócz ludzi w Karavesii, Venthimorze i Norscaen, uznają(choć nie czczą) go także Kryształowe Elfy. Przy Elfach Gwiezdnych, o ile nie zależy nam na skończeniu jako ofiara ich łuczników, nie należy wymieniać imienia tego boga. Przydomki "Ten, którego księga nie ma końca", "Pisarz Czasu", "Orędownik Oświaty".
-Heccayla, która również patronuje czarom i magii, ale zwraca przy tym uwagę na łączenie magii z pięknem i poezją, ogólnie pojętą sztuką. Przy tym zajmuje się gwiazdami, nocą i krainą snów, jest jednym "legalnym" bóstwem, które otacza się demonami, w jej wypadku Demonami Księżyca i Demonami Pieśni, choć także inne znalazły schronienie w jej sferze. W Paravonn uczeni starają się wykorzenić miłość i sympatię, jaką darzy ją rozkochana w romantycznych i magicznych opowieściach szlachta, mieszczaństwo a nawet chłopi. Najbardziej "uczuciowa" bogini. Ceniona przez Gwiezdne Elfy. Przydomki: "Księżycowa Tancerka", "Pani w sukni z mgieł", "Nasza Nocna Pani", "Dama srebra i snów", a także wiele innych, popularnych wśród poetów czy w legendach. (Heccayla nie posiada jednak kapłanów, ani kapłanek, ani w ogóle żadnego oficjalnego, schierarchizowanego kościoła)
-Aurelon i Rathianna, czyli "Różana Para". Są to narodowi bogowie Paravonn, patronujący miłości, zakochaniu i romantycznym stosunkom cielesnym. Ponad to opiekują się plantacjami wina i przychylnie patrzą na poszukiwaczy przygód. Są, rzecz jasna, kochankami.
-Tolavghar, który jest duchowym "przywódcą" klanów wojowników z północy, bóstwem ceniącym sobie odwagę, szczerość i... piwo. Rzecz jasna, jego domeną jest także mróz i walka.
-Balderius jest za to bóstwem bardzo surowym i ascetycznym, ale i tak jego wiara zyskała sobie popularność. Patronuje wstrzemięźliwości seksualnej i surowości, pochwala pustelniczy tryb życia. Jego kościół istnieje we wszystkich państwach i państewkach, wytworzył się także odłam jego wierzących, którzy zostali kapłanami-wojownikami, zwanymi paladynami. Paladyni Balderiusa zajmują się zwalczaniem nieumarłych, ale także nauczaniem ludności i tropieniem czarownic. Przez ich "sprawiedliwe" wyroki zginęła niejedna niesłusznie oskarżona o czary kobieta.
To rzecz jasna nie wszyscy istniejący w świecie "Sagi o Szmaragdowym Mieczu" bogowie, ale na dopisanie reszty przyjdzie czas. Osobny artykuł poświęcony zostanie także demonom, ważnym w pewnych aspektach dla Rayfaen.








Ostatnio zmieniony przez Archangel_Marco dnia Pią Mar 22, 2013 1:53 pm, w całości zmieniany 2 razy
Archangel_Marco
Archangel_Marco

Liczba postów : 19
Join date : 18/03/2013
Skąd : Thunderdale(Burzowa Dolina

Powrót do góry Go down

Bogowie i religie Empty Re: Bogowie i religie

Pisanie by TheCake Wto Mar 19, 2013 3:02 pm

Ciekawy pomysł!
Czekam na więcej informacji o tym świecie.
(btw. otrzymujesz poddział dla Sagi...)
TheCake
TheCake
Admin

Liczba postów : 9
Join date : 18/03/2013

https://rpgk.forumpolish.com

Powrót do góry Go down

Powrót do góry


 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach